Sinds een paar maanden probeer ik erachter te komen wat werkt op LinkedIn. Wat in ieder geval niet werkt zijn mijn eigen berichten en blogs. En daar baal ik natuurlijk van want er gaat behoorlijk wat tijd in zitten. Ik ben niet de enige. Bij de meeste van mijn bloggende contacten blijven de likes en reacties uit. Wat werkt dan wel?

Aantal contacten op LinkedIn

Goed, ik heb nog niet heel veel contacten, dus de hoeveelheid mensen die mijn blogs en berichten zien, is beperkt. Toch lukt het mij om op Facebook met ongeveer hetzelfde aantal contacten een aardig gesprek op gang te krijgen. Waar gaat het mis? Zijn het de algoritmen waarmee LinkedIn berichten zichtbaar maakt? Of zijn mijn contacten gewoon leesmoe? Of totaal niet geïnteresseerd in wat ik te melden heb? Zijn mijn blogs niet om door te komen? De onderwerpen te suf? Waar ligt het aan?

Zinvolle conversatie

LinkedIn is natuurlijk geen Facebook. Of? Regelmatig zie ik berichten op mijn tijdslijn verschijnen die oproepen tot zinvolle conversatie en beroepsmatige diepgang. Daar ben ik helemaal voor! Maar wat is dat dan precies voor de gemiddelde LinkedIn gebruiker? En zit de rest van LinkedIn daar wel op te wachten? Berichten die het vaak goed doen (op mijn tijdslijn) zijn helemaal niet van die diepgaande berichten. De meeste zijn gewone leuke korte mededelingen. Foto’s van pasgeboren baby’s, oproepjes van mensen die een nieuwe uitdaging zoeken of hebben gevonden en zo nu en dan wat reclame-uitingen. Dat was het wel. Héél af en toe is er ook een lollig bericht dat werkt, zoals deze broekzakpost. (Edit: dit bericht lijkt inmiddels verwijderd. Jammer!) Maar teveel jolijt kan ook niet! Dan word je tot de orde geroepen: LinkedIn is géén Facebook! Pfff! Okee.

Mijn oppervlakkigste bericht op LinkedIn

Vorige week was ik druk met het verbeteren van mijn profiel. Daar hoort dan ook een nieuwe foto bij. Van de weetikhoeveel foto’s – ik ben namelijk helemaal niet echt fotogeniek – waren er 4 die ik heel aardig vond. Maar welke nu gebruiken? Ik had ze al op Facebook geplaatst. Positieve reacties. Iemand suggereerde photofeeler.com. Ook interessant, maar ik kon er niet echt een pijl op trekken. Dus besloot ik ze ook even voor te leggen aan mijn netwerk op LinkedIn.

En toen ging het los… In no-time ging mijn fotobericht viraal. WOW!

15 minutes of fame met mijn meest oppervlakkige bericht! Oprecht bedoeld, maar geen diepgang. Dat bedenk je toch niet?

En ik ben niet de enige bij wie een fotobericht viraal gaat.

Waarom juist dit bericht?

Leuk natuurlijk om een keer mee te maken. Veel leuke en interessante reacties, enkele waardevolle tips, wat verwijzingen naar fotografen en het bijna traditioneel-Nederlandse blikje azijnpissers, dat ook een kleine podiumplek verdient.

Maar waarom juist dit bericht? Ligt het aan de plaatjes? Mijn snelle “controle-bericht” met inhoud leverde niets op. Nada!

Is het de hulpvraag? Het snel kunnen reageren zónder veel lezen of nadenken? Snap-klik-weg? Of de combinatie? Is dat het?

Als dat klopt, zit er dan niemand écht op inhoud te wachten? Wat blijft er dan over van zinvolle conversatie en beroepsmatige diepgang? En van dit sociale medium dat zo nadrukkelijk niet op Facebook mag lijken?

Wie het weet, mag het zeggen!

Lees ook:

1. Geen paniek! Je eigen social media strategie in 5 simpele stappen

2. Je contacten downloaden op LinkedIn? Het kan nog steeds!

3. 4 tips! Vergroot gratis je zichtbaarheid op Facebook

Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media