Al jaren ben ik behoorlijk succesvol op Facebook. Met een relatief kleine groep contacten lukt het keer op keer om doelstellingen te halen die ik zelf vooraf nauwelijks voor mogelijk heb gehouden. Helaas niets zakelijks, maar ideëel. En dus wilde ik proberen of ik dezelfde trukendoos niet ook op LinkedIn kon uitpakken. Nou werkt elk sociaal medium net even anders en dus ben ik sinds een maandje of 3 actief aan het experimenteren met LinkedIn.

Als je gaat bloggen op LinkedIn is het aantal mensen dat je postjes ziet meteen fascinerend! Het wordt een kleine obsessie om bij elke post het aantal views in de gaten te houden. En ja, helemaal wanneer de respons tegenvalt. Elk begin is moeilijk. De verwachtingen zijn dan ook niet meteen erg hoog, maar toch. Het laatste dat je wil is de zoveelste zinloze bijdrage de ether in slingeren. Een bijdrage leveren waar anderen iets aan hebben, dáár gaat het uiteindelijk om!

Experimentje met LinkedIn

En dus wilde ik even precies weten wat het aantal views nou eigenlijk zegt. Om kort te gaan: niets!

Na dit mysterieuze getal een aantal maanden “bestudeerd” te hebben, kan ik niet anders dan concluderen dat dit het aantal keren is dat je bijdrage op een tijdslijn is voorbij geschoven. Dat wil dus niet zeggen dat mensen jouw bijdrage ook daadwerkelijk hebben geregistreerd of gezien.

Hoe kom ik daarop? Ik heb een tijdlang gekeken naar mijn bijdragen waar ik niemand op getagt heb. Als ik het aantal views deel door mijn eigen contacten dan zie ik dat ongeveer 10% (soms ietsie meer, soms ietsie minder) mijn bijdragen ziet. Volgens het aantal views dus.

Om toch te checken hoeveel mensen daadwerkelijk kijken, heb ik een kleine test gedaan. Ik heb een  link gedeeld naar een blog dat ik alleen op mijn eigen website heb geplaatst. Resultaat?

Ongeveer 10% van mijn netwerk heeft mijn postje op LinkedIn “gezien”. Dit is het aantal views volgens LinkedIn.

In mijn stats zie ik dat maar 10% daarvan daadwerkelijk heeft doorgeklikt. Dus onder de streep heeft maar 1% van mijn contacten deze post daadwerkelijk gezien en hopelijk ook gelezen! Interactie? Nul. Typisch gevalletje van jammer.

Natuurlijk ziet het er leuk uit als je ziet dat je bericht honderden views heeft gehad. Maar je hebt er geen fluit aan. Het zijn maar getallen over het aantal tijdslijnen waarop je bijdrage is verschenen. Het zegt helemaal niets over hoeveel mensen je bericht daadwerkelijk hebben gezien.

Wat kun je eraan doen?

Wanneer je een bijdrage ziet van iemand die je het gezien of gelezen worden gunt, klik dan even op Like of geef commentaar. Dat is geen garantie dat meer mensen het gaan lezen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat het bericht op meer tijdslijnen verschijnt. Het vergroot dus de kans dat anderen uit jouw netwerk én het netwerk van de auteur zelf het zien en lezen.

En ja, je eigen bericht Liken heeft datzelfde effect. Dit is op Facebook heel gangbaar. Maar ik vraag me af of dit op LinkedIn ook bon ton is. Misschien moest ik er maar gewoon eens mee beginnen?

 

Lees ook:

  1. 8 onmisbare schrijftips!
  2. 4 tips! Vergroot gratis je zichtbaarheid op Facebook
  3. Wat werkt beter? Pre-suasion of Story?

Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media