Overweeg je om social media voor je eigen bedrijf te gaan inzetten? Dan is het handig om in ieder geval een beetje een idee te hebben van waarmee je bezig bent. Natuurlijk kun je heel ingewikkeld gaan doen met groots onderzoek naar je klant, daar allemaal analyses op loslaten en een doortimmerd plan schrijven. Maar is dat wel allemaal nodig? Zelf ben ik een fan van de Lean Startup-Methode: eenvoudig beginnen en daarvan leren. Niet meteen veel tijd en energie besteden aan een geoliede machine, maar beginnen met een plank op 4 wielen om in beweging te komen en vandaaruit door. Dat bespaart veel tijd en uiteindelijk ook geld.

Wat heb je echt nodig voor een social media strategie?

Belangrijk is, dat je in ieder geval de volgende vragen voor jezelf beantwoordt:

  1. Wat wil je bereiken met social media?
  2. Voor welke social media kies je?
  3. Hoeveel tijd/geld wil je besteden?
  4. Hoe ga je met de klant om?
  5. Hoe stel je het resultaat bij?
  1. Wat wil je bereiken met social media?

Het maakt verschil of je de naamsbekendheid van je bedrijf wil vergroten, meer interactie met je klant wil of gewoon meer bezoekers voor je webwinkel.

Je kunt die doelstellingen natuurlijk helemaal SMART (meetbaar) maken, maar als je een klein bedrijf hebt dan hoeft dat niet. Je ziet namelijk meteen wat het effect van je activiteiten op social media is.

  • Als je meer naamsbekendheid krijgt, dan wordt er meer over je gesproken. Dit kun je vrij eenvoudig nagaan door je bedrijfsnaam in Socialmention in te voeren.
  • De interactie met klanten merk je meteen aan de hoeveelheid likes, de aantallen mensen die je bericht delen en of mensen reageren op je postjes.
  • Stijgende bezoekersaantallen en waar deze bezoekers vandaan komen, kun je makkelijk bijhouden in de statistieken van je website (Google Analytics of Statcounter).
  1. Voor welke social media kies je?

De volgende stap is te bepalen met welke social media je je doel gaat bereiken. Je kunt natuurlijk meteen op alle social media tegelijk beginnen, maar dat kost heel veel tijd. Los daarvan ben je dan met hagel aan het schieten. Dat is ook een methode, maar je weet dan helemaal niet of je iets raakt. Het is dus beter om een keuze te maken. Dat kan vrij eenvoudig aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat voor product of dienst lever je?
  • Waar zit je klant? (met de juiste pet op)
  • Wat boeit die klant?

Als je bedrijf een puur zakelijke dienst levert, bijvoorbeeld timmerman voor grotere bouwbedrijven, dan kun je natuurlijk prachtige verhalen gaan vertellen over je projecten op Facebook, maar de vraag is of dat zinvol is. De kans is groot dat de mensen die beslissen om jouw bedrijf in te huren wel op Facebook zitten, maar dan als privépersoon. En privé willen deze klanten misschien helemaal niet nadenken over welke timmerman ze zakelijk inhuren. Maar ze zijn misschien wel geïnteresseerd in mooie en bijzondere architectuur of foto’s van zaken waar het heel erg mis is gegaan. Vraag je daarom af of jouw klanten op het medium dat je kiest, ook zin hebben om jouw product te zien en op welke manier.

Over het algemeen geldt dat je bij B2B diensten of producten vaak beter op Twitter en LinkedIn terechtkunt. Verkoop je mooie designmeubelen en kun je daar een prachtig verhaal over vertellen, dan is Facebook eerder geschikt. Kun of wil je geen verhaal vertellen, maar mooie plaatjes delen? Dan kun je je pijlen beter richten op een meer visueel medium zoals Pinterest. Richt je je op jongeren? Denk dan eens aan Snapchat of Youtube.

  1. Hoeveel tijd en/of geld wil je besteden?

Heb je een keuze gemaakt, dan is een volgende vraag hoeveel tijd en/of geld je wilt/kunt besteden. Sociale media kunnen nogal wat tijd kosten en daar moet je maar net zin en tijd voor hebben. Wil je opvallen, dan is het belangrijk dat je regelmatig berichten plaatst. Een bericht per week is wel een minimum om in de picture te blijven. Er zijn natuurlijk verschillende soorten berichten mogelijk. Wat voor soort berichten wil je plaatsen? Puur en alleen over je product? Plaatjes? Of ook gerelateerde berichten, zoals nieuws uit jouw branche? Misschien deelwedstrijden om je zichtbaarheid te vergroten?

Je wilt natuurlijk in positieve zin opvallen en dat mensen jouw bedrijf gaan volgen. Dus is het belangrijk dat je weet op welk soort berichten jouw (potentiele) klanten zitten te wachten. Maar hoe kom je daarachter? Eigenlijk ook weer heel simpel. Een rondje conculega’s en je ziet zo wat scoort en wat niet. Dat kun je dan weer vertalen naar je eigen situatie en beginnen met experimenteren. Is een bericht succesvol, dan kun je regelmatig gelijksoortige berichten plaatsen.

Het zoeken of bedenken van onderwerpen, het schrijven van berichten en/of het maken van goed beeldmateriaal maken, kost tijd. Daarom is het wel zo handig om daar vooraf over na te denken. Het maken van een klein plannetje over wat je wanneer plaatst, is geen overbodige luxe. Dat kan heel simpel door in je agenda te zetten wanneer je naar onderwerpen gaat zoeken, wanneer je berichten maakt en wanneer je ze plaatst. Heb je die tijd niet, maar wel budget? Dan kun je het plaatsen van berichten ook uitbesteden, maar het is altijd handig om zelf ook vinger aan de pols te houden. Het gaat immers om jouw bedrijf!

  1. Hoe ga je met je klant om?

Het is ook belangrijk om vooraf te bedenken hoe je met klanten omgaat die op je berichten reageren. Hoe snel reageer je? Hoe reageer je? Like je bijvoorbeeld elke reactie en beantwoordt je elke opmerking? Grijp je discussies aan om je van je beste kant te laten zien? Of ga je ze liever uit de weg? En wat doe je bijvoorbeeld bij klachten, negatieve recensies of lastige vragen? Anders dan bij een-op-een contact kan de hele wereld je bedrijf volgen. Hoewel het negeren van negatieve berichten soms een goede strategie is om iets in de kiem te smoren, werkt dat op social media vaak toch even anders. Als de negatieve tamtam over jou en je bedrijf eenmaal rondgaat, dan kan dat veel schade veroorzaken. En het kan lang duren voordat de storm geluwd is. Kortom, voordat je op social media begint, kun je beter goed voorbereid zijn en weten hoe je met je klant omgaat.

  1. Hoe stel je het resultaat bij?

Natuurlijk kijk je vingerbijtend naar de resultaten van je berichten! Krijgt een bericht onterecht weinig tot geen aandacht? Dan is het mogelijk dat je fanbasis niet groot genoeg is om je bericht voldoende zichtbaar te maken. Dat is dan een reden om je doelstelling tijdelijk even bij te stellen. Je hebt namelijk eerst voldoende volgers nodig om zichtbaar te zijn op social media. De meeste sociale media bieden mogelijkheden om deze zichtbaarheid gratis te vergroten. Je kunt er ook voor kiezen om berichten betaald te boosten of om te adverteren.

Het is ook mogelijk dat je klant niet zo geïnteresseerd is in je bericht. In dat geval is het goed om je berichten en onderwerpen nog eens goed onder de loep te nemen en waar nodig bij te sturen. Je kunt ook gewoon gebruik maken van de kern van social media en aan je klant vragen wat voor soort berichten deze interessant vindt. Op basis van die informatie kun je dan je berichten bijsturen en opnieuw je resultaten in de gaten houden.

Kortom: een kind kan de was doen! Veel succes!

Lees ook:

  1. Hoera! 1.000 views op LinkedIn! Maar geen hond die het ziet…
  2. 8 onmisbare schrijftips!
  3. 4 tips! Vergroot gratis je zichtbaarheid op Facebook

Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media