Op social media gaat het er helaas niet altijd even sociaal aan toe. Verborgen vanachter het scherm willen de vonken er nog wel eens vanaf springen. Virtuele onruststokers, trollen en soms zelfs stalkers die niets anders in de zin hebben als vervelend doen. De zelfkant van internet laat van zich horen. Misschien lang niet altijd even moedwillig maar wel vaak mega irritant. Wat doe je ermee?

Dagenlang zwoegen aan je blog

Misschien herken je het wel? Dagenlang schrijf je en sleutel je aan een blog. Zuigend op je pen (of rossend op je toetsenbord), scherp je aan en zet de puntjes op de i tot je het eindelijk kunt publiceren. En dan komen de reacties …. Nouja, behalve op LinkedIn want daar wordt gewerkt natuurlijk. 😉

Kritiek kan je horizon verbreden

Vaak zijn reacties positief, instemmend of vullen aan. Soms plaatst iemand een kritische noot. Koesteren die hap, want daar heb je soms echt wat aan! Kritiek kan heel pijnlijk zijn, maar het kan ook je horizon verbreden en dat is goed! Zo nu en dan heb je ook wel eens een zeiksnuit ertussen zitten, die met het verkeerde been uit bed is gestapt en gewoon even zijn (of haar) ochtendhumeurtje moet uitlaten. Of een grapjas die gewoon even een spitsvondigheidje kwijt moet. Naja, hoort erbij. Gewoon laten gaan. Niet reageren is ook communicatie!

Virtuele stalkers

En dan heb je nog van die gasten die zich zo nodig over jouw rug moeten profileren. Van die kijk-mij-nou-eens-geweldig-wezen-types. Ga je daarop in, dan blijven ze aan de gang! Wat je ook zegt, niets is goed genoeg en alles wordt verkeerd begrepen. Jouw blog moet zo snel mogelijk een virtuele dood sterven. Als het even kan, proberen ze coalities aan te gaan met andere criticasters op je blog. Elke negatieve noot krijgt applaus. Reageer je niet, dan is dát weer reden om opnieuw te zeuren. En voordat je het weet heb je een virtuele stalker aan je broek.

Blokkeren van vervelende mensen

Dat soort types – die niet van ophouden weten en werkelijk alles aangrijpen om de aandacht naar zich toe te trekken – die kun je het beste blokkeren. Zowel Facebook als LinkedIn hebben zo’n mooie blokkeerfunctionaliteit. Let wel, het blokkeren van mensen heeft gevolgen die voor beide social media iets anders uitpakken.

Blokkeer je iemand op Facebook dan verdwijnen alle berichten en commentaren van die persoon. De persoon verdwijnt letterlijk van je tijdlijn en van je pagina. Alle commentaren die hij/zij ooit op jouw berichten heeft geplaatst, zijn verdwenen. Ook anderen zien die commentaren niet meer. Klaar, over en uit!

Op LinkedIn werkt dat vergelijkbaar. Maar er is één groot verschil. De commentaren van deze persoon blijven wel gewoon staan en blijven ook zichtbaar voor iedereen (behalve voor jouzelf). Was iemand echt onbeschoft bezig? Vergeet dan vooral niet om eerst alle commentaren van die persoon weg te halen. Tenzij je wil dat iemand zichzelf te kakken zet natuurlijk. Ik moet zeggen dat dat laatste mij wel aanspreekt. Nadeel is wel dat anderen kunnen blijven reageren op de reacties van de geblokkeerde persoon. Je krijgt dan wel een melding, maar kunt die reacties niet zien. Natuurlijk kun je de persoon dan weer even deblokkeren om de reacties te lezen. Maar dat moet je 48 uur wachten tot je de persoon opnieuw kunt blokkeren. Dat is dan weer minder….

Lees ook:

1. Viraal op LinkedIn met je meest oppervlakkige bericht

2. Geen paniek! Je eigen social media strategie in 5 simpele stappen

3. Je contacten downloaden op LinkedIn? Het kan nog steeds!

 

Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media