Wil je zichtbaarheid creëren voor jezelf of je bedrijf, dan zijn social media the place to be. Daar gebeurt het. Een paar jaar geleden kon je nog heel goed gratis adverteren op social media, maar daar proberen de verschillende media tegenwoordig zoveel mogelijk een stokje voor te steken. Ze willen geld verdienen en zoveel mogelijk advertenties verkopen. En dus wordt de zichtbaarheid steeds verder teruggeschroefd. Het is nog wel mogelijk om gratis zichtbaarheid te creëren, maar het wordt steeds lastiger. Ter compensatie krijg je een nietszeggend overzicht over het aantal views op je bericht. Nouja.

Social media steeds minder sociaal

Vanuit de kant van de gebruiker worden social media hierdoor steeds minder sociaal. Persoonlijk erger ik me dood aan het afknijpen van de zichtbaarheid, want ik moet echt moeite doen om op de hoogte te blijven van de activiteiten van mijn contacten. Bij de meeste mensen moet ik naar de persoonlijke pagina surfen om te kijken waar ze mee bezig zijn, want noch LinkedIn, noch Facebook laten alle activiteiten zien. En dat kost extra tijd. Sta je dan met je goede voornemen om minder tijd aan social media te besteden…

Zeker, op Facebook heb je nog de mogelijkheid om voor een beperkt aantal contacten een see first button aan te vinken, maar dat is het wel. Ook het aantal fanpagina’s dat je kunt liken is tegenwoordig beperkt (dat is relatief nieuw). Heb je je limiet bereikt? Dan moet je eerst een pagina ontliken voordat je een nieuwe kunt toevoegen.

Je kunt zowel op Facebook als ook op LinkedIn nog wel wisselen tussen populaire en recente berichten, maar het is mij tot op heden een groot raadsel waarom berichten met slechts een enkele like bovenaan in populair staat. En blijft staan, want hoezeer je ook refresht je ziet de godganse dag zo ongeveer dezelfde berichten voorbij schuiven.

Reclame toegesneden op je interesses

Het enige afwisselende zijn de reclame-uitingen. En dan zogenoemd toegesneden op jouw interesses, want social media (vooral Facebook) houden elke klik bij en proberen uit je surfgedrag een speciaalpakket voor je te rijmen. Wat dan meestal niet klopt. Wie net een nieuwe stofzuiger gekocht heeft of een reis geboekt, wil meestal niet nóg een stofzuiger of reis. Dus wat doet de gebruiker met reclames? Juistja! Scrollllllll!

Of men maakt er een grap van, zoals deze kaasschaafreclame:

Adverteren via Facebook: de proef op de som

Hoe zit het nou met dat adverteren op social media? Facebook kwam zelf met het “voorstel” om een van mijn berichten op mijn fanpage te boosten en omdat het kan voor een paar eurootjes was de drempel vrij laag om eens de proef op de som te nemen.

De post (zie plaatje hieronder) had ik net iets van een dag ervoor met de nodige tags online gezet om organische zichtbaarheid te creëren, wat ik altijd doe. Voor het boosten volgde ik de suggestie van Facebook (Your audience selection is great!). Makkelijk zat. Facebook gaf aan dat door het boosten nog eens een extra 540 tot 1400 mensen de post zouden zien. Wie wil dat nou niet, zou je zeggen! Het kostte $4, dus het was ook nog eens betaalbaar. Gáán met dat ding!

Boosten Facebookbericht

Eindresultaat van Facebook boosting?

Nou, het eindresultaat loog er niet om! Naast mijn 7.008 ORGANISCHE views wist Facebook met de boost slechts 354 mensen te bereiken. Dat komt nog niet eens in de buurt van het minimumaantal van Facebook’s eigen inschatting. En dat zijn views! Dus niet per definitie bewuste waarnemingen. De interactie – waar het uiteindelijk allemaal om draait – via die betaalde boost was verder niet noemenswaardig. Iets van 3 mensen hebben het bericht geliket en dat was het weer. Kortom: weggegooid geld als je het mij vraagt.

Facebook advertentieresultaat

Uit een kleine rondvraag onder contacten die ook wel eens berichten boosten, blijkt dit geen uitzondering te zijn. Het is natuurlijk wel mogelijk om je publiek in de instellingen bij te stellen, maar de resultaten blijven ver achter bij wat je op dit moment nog via organische weg kunt bereiken. Mits je dat goed weet toe te passen, zoals ik in een eerder blog hierover beschreef.

LinkedIn werkt op een vergelijkbare manier. Theoretisch is het mogelijk om ook op LinkedIn grote organische zichtbaarheid te creëren, maar het is vaak tegen de etiquette in en stuit velen tegen de borst. Helaas. Mogelijk dat adverteren via sociale media in bepaalde gevallen nog best interessant kan zijn om bijvoorbeeld naamsbekendheid te krijgen, maar ik denk eerlijk gezegd dat je je geld dan beter op Adwords kunt inzetten.

Laat maar dus

Let wel, Facebook biedt meer advertentiemogelijkheden voor verschillende budgetten. Maar na dit experiment weet ik eerlijk gezegd wel weer voldoende. Ik ga er geen cent meer aan uitgeven in ieder geval. Misschien dat sociale media in de toekomst het advertentiebereik beter weten aan te scherpen, maar of je dan nog lowbudget aan de slag kunt? Mwah.

Wat zijn jouw ervaringen?

Heb je zelf ervaringen opgedaan met adverteren via sociale media? Dan ben ik benieuwd naar jouw verhaal. Laat je even een reactie hieronder achter?


Nicole Mommertz is communicatieadviseur Marketingcommunicatie, Klantcommunicatie & Social Media

 

Lees ook:

1. 4 tips! Vergroot gratis je zichtbaarheid op Facebook

2. Hoera! 1.000 views op LinkedIn! Maar geen hond die het ziet…

3. Viraal op LinkedIn met je meest oppervlakkige bericht