Betaalde social media marketing is niet voor iedereen weggelegd. Ok, een bericht boosten op Facebook is niet zo duur. Maar als je net begint, dan heb je niet altijd een potje voor je marketing. Los daarvan is bij het boosten van een bericht onduidelijk hoeveel mensen jouw bericht daadwerkelijk zien. Als iets over je tijdlijn voorbijschuift, wil dat niet zeggen dat je het ook registreert. Gelukkig zijn er ook manieren om de zichtbaarheid van je bedrijf gratis te vergroten. 4 tips voor iedereen die liever tijd dan geld besteedt.

1. Vergroot je fanbasis op Facebook

De eerste stap ligt eigenlijk voor de hand. Om zichtbaar te zijn, heb je fans nodig. Oftewel volgers. Voor Facebook geldt dat je zo snel mogelijk 500 likes op je bedrijvenpagina moet zien te krijgen. 500? Nouja, zoveel mogelijk, maar bij 500 likes begint het, zeg maar. Je pagina wordt sneller zichtbaar in tijdslijnen waardoor je meer kans hebt dat meer mensen jouw pagina gaan liken. En dus ook je berichten gaan zien en liken, waardoor je weer zichtbaar wordt in de tijdslijnen van onbekenden.
Ben je net pas begonnen? Nodig dan iedereen in je vriendenlijstje uit om je pagina te liken. Vraag of mensen onder de knop “following” ook “see first” willen aanvinken. Op die manier krijgt iedereen die je volgt ook al je berichten te zien.

Heb je niet zoveel vrienden op Facebook? Probeer die dan eerst te krijgen. Bijna iedereen zit op Facebook. Zoek je bekenden, zakenrelaties en (ex) collega’s op om ze aan je vriendenlijst toe te voegen.

Facebook kent ook zogenoemde crossposters. Dit zijn mensen die bijna niets anders doen dan berichten van anderen delen. Deze crossposters kunnen helpen om de zichtbaarheid te vergroten. Zie je dat er crossposters actief zijn op jouw vakgebied? Voeg ze dan toe aan je lijst.

Word lid van groepen die zich met jouw vakgebied bezighouden. Hier kun je de berichten van jouw bedrijvenpagina delen. Wanneer je een bericht in zo’n groep deelt, krijgt iedereen die lid is van deze groep daar bericht van. Nóg meer zichtbaarheid! Én meer kans op nieuwe likes op je pagina!

2. Picture taggen (koppel mensen aan een plaatje)

Een mooie manier om zichtbaarheid te vergroten is picture taggen. Wat?! Met picture taggen haak je Facebookvrienden aan een plaatje vast, zeg maar. Jouw bericht wordt zichtbaar op hun persoonlijke pagina (als ze dat toelaten) en daarmee ook op de tijdslijn van de vrienden-van-vrienden.
Vraag mensen wel eerst even om toestemming want als iemand aan een plaatje vasthangt, dan krijgt deze vriend iedere keer een melding wanneer dat bericht wordt gedeeld of als iemand commentaar geeft. Dat kan behoorlijk irritant zijn. Hier komen de crossposters weer om de hoek. Deze mensen kennen het principe en hebben er meestal geen probleem mee dat ze aan een plaatje vastgeknoopt worden.

Om te picture taggen klik je op het plaatje (nadat je het bericht hebt gepost), klik op “tag photo”, klik op je plaatje en typ een naam in, gevolgd door een return. Op deze manier kun je iets van 50 mensen toevoegen. Dat zijn weer 50 tijdslijnen waarop jouw post verschijnt!

3. Plaatje-praatje

Facebook is – zoals de meeste social media – vooral een visueel medium. Maak daar gebruik van. Upload altijd een (nieuw) plaatje bij je bericht. Beeld valt beter op in een tijdslijn. Vooral als het een opvallend beeld is, trekt het de aandacht. Het loont de moeite!
Het delen van een bericht is minder zichtbaar. Een nieuw plaatje wordt gezien als nieuwe content! Wil je een bericht van een ander delen en heb je zelf geen plaatje? Gewoon even het plaatje van het oorspronkelijke bericht downloaden, opnieuw uploaden, het bericht copy-pasten en een link plaatsen naar het oorspronkelijke bericht. Het kost even wat tijd, maar het levert ook wat op.

4. Sociaal verhaal

Facebook is een écht sociaal medium. Dat wil zeggen dat je je van je sociale kant moet laten zien. Ook als bedrijf. Natuurlijk kun je best af en toe een prijsvraag of een actie posten. Maar zeker niet elke week! Het is dus belangrijk om vooraf goed te bedenken welk soort berichten jouw doelgroep interessant vindt. Doe je dat niet, dan zijn volgers snel verveeld en vervliegt de aandacht. Ook voor de toekomst.
Interactie is ook belangrijk. Je kunt niet alleen komen halen op een sociaal medium. Dat geldt overigens ook voor LinkedIn. Wil je betrokkenheid? Ben dan zelf ook betrokken! Reageer op reacties en like deze! Ook dát zorgt weer voor zichtbaarheid.
Timing kan je bericht maken of breken. Als je je berichten plaatst wanneer iedereen onderweg naar huis is, dan wordt je minder gezien dan tijdens het spitsuur op social media. En dat spitsuur kan per doelgroep verschillen. Een goed doortimmerde social media strategie (of plan) is dus geen overbodige luxe!

Wil je een tip toevoegen? Laat deze dan hieronder achter in de commentaren!

Lees ook:

1. Retoriek Politiek: de verkiezingen zijn begonnen!

2. Over wet DBA en de winterschilder

3. Wat werkt beter? Pre-suasion of Story?

Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media