Op de drempel van de decembermaand kunnen we weer reikhalzend uitkijken naar de aankomende festiviteiten. We gaan natuurlijk massaal knallen, comazuipen, roken (wat we toch al deden) en ons volproppen. Gezellig! Nouja, als het aan de overheid en hulpverleners ligt, mag het wel wat minder. Daarom worden we elk jaar opnieuw getrakteerd op een aantal originele campagnes. Emotionele storyline gelardeerd met wat steekhoudende argumenten en cijfers, en de burger is weer geïnformeerd. Maar werkt het ook?

Helaas. Hoewel emotie vrijwel altijd goed verkoopt, werkt het bij angstaanjagende boodschappen – jeweetwel, de ontplofte vingers enzo –allemaal nét een beetje anders.

Gedrag veranderen: roeptoeteren voor lege zalen

Wil je dat mensen hun gedrag veranderen, dan moet de boodschap persoonlijk relevant zijn. Is de boodschap dat niet, dan sta je te roeptoeteren voor lege zalen. Waarom zouden we aandacht aan iets besteden dat niet over ons gaat? Of niet helemaal? Persoonlijke relevantie gaat over beleving. Niet eenvoudig, want dat is voor iedereen anders.

Goed, aangenomen het gaat wél over ons. Dan is het belangrijk of het gaat om emotioneel gemotiveerd gedrag of om rationeel gedrag. Als we het over geld hebben, dan gaan de meesten van ons nadenken. Tenminste, als de argumenten daadwerkelijk hout snijden. Én als we de argumenten niet al eerder gehoord hebben, want we stompen met zijn allen af en zijn dan niet meer vatbaar. Maar goed, we hebben het over vuurwerk, drank of roken. Spelen onze grijze cellen dan nog mee? Ik denk het niet. Tenminste, niet helemaal. En dan komen rationele argumenten niet echt goed aan. Je kunt dan de slachtoffercijfers net zo goed achterwege laten, want het raakt niet.

Okee. Dus wel emotie! Wat is er dan mis met de ontplofte handen? Als de prikkel te heftig is, gaan we de boodschap vermijden. Dat is ook weer persoonlijk natuurlijk, maar de kans is groot dat je wéér voor lege zalen staat. En als de beelden minder heftig zijn? Of helemaal achterwege blijven? Mogelijk. Maar of het dan nog steeds voldoende aandacht krijgt? Of de juiste vorm van aandacht? Wat volgens mij niet werkt is dit stoere filmpje (anti-vuurwerkcampagne van vorig jaar). Gelukkig stond het filmpje niet op zichzelf maar ging het gepaard met vuurwerklessen voor groep 8 van de basisscholen. Hopelijk weten ze het allemaal nog tegen de tijd dat ze écht gaan puberen.

Poep!

Wat wel echt werkt? Poeplucht! Serieus! Geur wordt namelijk niet gefilterd door het menselijk brein. Het signaal komt direct in de hersenen terecht. En als de geur negatief is voorgeprogrammeerd, dan blijven we er ver vandaan. Oók als we weten dat we gemanipuleerd worden. Ergo: zorg dat de verpakking enorm stinkt en dat de geur blijft hangen, dan kun je er bom op zeggen dat de populariteit afneemt. Alleen de stoere diehards gaan het natuurlijk uitproberen. Maar die ruik je dan nog wekenlang op meters afstand. Poep dus!

Fijne feestmaand.



create counter