Wist je dat je een waar natuurtalentje bent in het jezelf voor de gek houden? Je hebt er zelf niet eens in de gaten. De hele dag door vertel je jezelf verhaaltjes over wat je mooi vindt, wat je voelt en wat je écht wil. Wij – de mensen van de marketing – maken daar natuurlijk dankbaar gebruik van. Talenten moet je namelijk niet onderdrukken, maar koesteren. Ik hoor je nu denken: No way, ik stink daar niet in! Jawel. Jij ook.

Leugentje voor bestwil

Je hebt natuurlijk wel eens een leugentje voor bestwil verteld. Of een aankoop gedaan waar je eigenlijk niet helemaal achter staat. Daarvan raken je hersenen in de war. Als mens ben je geprogrammeerd om eigenlijk alleen dat te doen waar je achter kunt staan. En dat liefst zo consequent mogelijk. Wanneer je iets doet dat niet echt in je straatje past, ontstaat er onrust. En die onrust wil ons brein zo snel mogelijk wegnemen. Hoe? Door flux naar een rechtvaardiging voor ons gedrag te zoeken.

Bijvoorbeeld dat de leugen in deze situatie wél ok is omdat de ontvanger gewoon een vervelend persoon is. Of dat dat paarse pak je eigenlijk best goed staat. Je brein gaat nieuwe linkjes leggen, waardoor je uiteindelijk wél achter je eigen gedrag kunt staan. De kans dat je dit gedrag in de toekomst vaker gaat vertonen is daarmee toegenomen. Nu past het gedrag namelijk wél in jouw straatje. Die persoon blijkt écht heel erg vervelend en dat nieuwe pak is je beste aankoop ooit. Je bent een trendsetter! Het lullige is, dat dit meestal onbewust gebeurt.

Trump en Zwarte Piet

Geloof je het niet? Heb je de zwartepietendiscussie gevolgd? En vind je daar heel erg wat van? Die onrust dus. In de sociale media gonst het nog steeds van de rechtvaardigingen. Ook de Amerikanen die op Trump hebben gestemd, blijven zich verantwoorden. Ze zijn toch geen vrouwonvriendelijke racisten?! Nee, het was een proteststem! Het moet anders. Anti-establishment. Dát!

Wij-van-de-marketing zijn onrustmanagers

Wij-van-de-marketing veroorzaken onrust door je keuzes te laten maken. We houden de onrust binnen grenzen door gebruik te maken van stereotypen en clichés. Als we het helemaal goed doen dan zetten we je meteen op het goede mentale spoor. En dan vertellen we verhalen waarvan we weten dat jij je daarin herkent. We bevestigen dus eigenlijk jouw wereld met daarin een piepkleine verandering: dat nieuwe product. We laten je iets nieuws doen en daarmee passen we meteen jouw wereldbeeld aan. Daarbij leveren we de rechtvaardiging op een zilveren dienblad. Twijfel je? Geen nood! We vertellen je waarom iets precies bij jouw past en waarom je eigenlijk niet zonder kunt. Jij hebt een probleem en wij bieden de pasklare oplossing. Alles zorgvuldig gedoseerd.

We zijn dus eigenlijk jouw onrustmanagers. Mooi toch?

 



create counter