Onlangs maakte de NS bekend haar reizigers voortaan genderneutraal aan te spreken.  Een mooie aanpassing. Iedereen mag zich aangesproken en welkom voelen. Dat doet me denken aan een statusupdate op LinkedIn waarop ik een poos geleden nogal fel reageerde. Mijn contact was erg enthousiast over de website van een installatiebedrijf dat bij bezoek een keus laat maken tussen man of vrouw. De informatie is op beide pagina’s in principe gelijk maar op de pagina’s voor vrouwen is deze meer ingekleed in sfeer en emotie. Op de mannenpagina’s staan meer technische details. Waarom? Omdat volgens Amerikaans onderzoek in 85% van de gevallen de vrouw de aankoopbeslissingen neemt.

Ok, waarvan akte. Toch schreeuwde alles in mij snoeihard NEE. Ik wil niet aangeven of ik man of vrouw ben als ik op zoek ben naar informatie! Maar waarom dan niet? Nouja, daar moest ik echt een hele poos over nadenken….

Sfeer en emotie in de marketing

Als vrouw ben ik absoluut gevoelig voor sfeer en emotie. Maar ik ken eigenlijk geen mannen die dat niet zijn, ook als ze dat soms niet willen toegeven. Bon. Laat ik het over mij hebben. Net als de meeste  vrouwen ben ik ook van het type dat een kast vol kleding heeft hangen, nauwelijks nog weet wát er allemaal in die kast ligt en tóch wat nieuws wil. Wat ik nieuw wil? Geen idee. Ik zie wel. En dus ga ik shoppen. Maar dan ben ik weer anders. Ik ga niet eindeloos zaak in zaak uit. Nee. Ik loop langs 3 of 4 zaken die ik ken, trek wat leuke dingen uit het rek, hou ze voor en als ik denk dat het ook maar enigszins past, koop ik het. Passen is gedoe! Zo’n gemiddelde winkeldag duurt bij mij dan ook maximaal twee uurtjes. En dat is aan de lange kant.

Techniek en marketingcommunicatie

Qua technische dingen ligt dat een klein beetje anders. Ik weet heel snel wat ik wil, maar struikel dan over de technische details. Zo wilde ik een paar maanden geleden een nieuw hangtoilet.  Ik was snel klaar. Een kortere, want kleine badkamer. Eentje zonder randen, want makkelijker schoonmaken. En vooral eentje die niet meer zo plonst. Dat plonsen was hét grote probleem met het toilet hier. Ik heb me nooit gerealiseerd dat toiletten zo enorm kunnen plonsen tot ik hier kwam wonen. Enfin, ik zal jullie de details besparen. Het was ronduit smerig! Ik was snel klaar voor wat betreft merk (bekend en dus ervaring mee) en vorm. Denk dat me dat iets van 10 minuten gekost heeft. Maar dan…. Hoe zit het met de afstanden van het ophangsysteem? Past het straks ook of zit ik met een loeidure miskoop? Kijk, en dan wil je gewoon de technische details kunnen vergelijken. Geen gezeur over sfeer en emotie want dat station is al ver voor de aankoopbeslissing gepasseerd. Dat was eigenlijk al geregeld voordat ik op internet ging vergelijken!

Datzelfde geldt voor een project waarmee ik nu bezig ben. Ik wil graag mijn tuin op orde. In mijn tuin was een prachtig pad van bakstenen aangelegd. Zag er leuk uit, maar absoluut niet praktisch. Met 4 katten heb je nogal eens wat last van kattenvlooien. Wat weinig mensen zich realiseren is dat dat ongedierte voornamelijk in de tuin zit en dus niet op de kat. Los daarvan heb ik hier een slakkenplaag en dat vinden mijn plantjes niet fijn. Al dat gespuis kan zich mooi tussen de bakstenen voortplanten. En dan groeit er ook nog eens eindeloos mos op de poreuze ondergrond. Een beetje mos is best charmant, maar niet als je erdoor met toenemende regelmaat gevloerd wordt. Enfin, het moest anders. Ook hier weer: ik zag een foto van kiezelmozaïek op Facebook en wist meteen: dat wil ik!  En dan? Dan wil je gewoon de snoeiharde technische details weten. Niks geen geleuter over sfeer en comfort. Je wil materiaal en aan de slag!

Dus tsja, welke zin heeft het dan nog om mij als vrouw aan te spreken?

Klanten passen niet in hokjes

En dan is er nog een dingetje… Als mensen zijn we in de basis groepsdieren. We sluiten erg graag bij anderen aan en laten ons ook door de groep beïnvloeden. En ja, er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen. Maar die zijn niet zwart-wit. Er bestaat een hele regenboog aan verschillende soorten mensen. Ik bepaal heel graag zelf wanneer en waarin ik anders ben. Op het moment dat iemand dat voor mij doet – bijvoorbeeld door de website op te delen in een mannelijk en vrouwelijk gedeelte – dan voel ik me in een hokje geduwd én gemanipuleerd. Let op: ik zeg niet dat ik gemanipuleerd word, maar het voelt wel zo. Als we iets in de marketing moeten voorkomen dan is het dat we mensen het gevoel geven dat ze gemanipuleerd worden. Dan schiet je je doel voorbij.

En even los daarvan… voor welk van de twee zou een transgender (moeten) kiezen?

Kortom: vrouwenmarketing? Voor mijn part prima. Doe vooral wat je niet laten kunt. Of het werkt is voor mij nog maar de vraag. Maar doe het dan geschikt. Niet door vooraf een keus te laten maken voor man of vrouw, maar bijvoorbeeld door een mooi sfeervol verhaal te plaatsen met een kort overzicht van technische details in de kantlijn. Dan heb je in één overzicht voor ieder wat wils.

Hoe denk jij hierover?


Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media

Lees ook:

1. Waardevolle marketinglessen van een Syrische vluchteling

2. Seks verkoopt steeds beter!

3. Je houdt jezelf voor de gek!