Soms loop je tegen dingen aan die iedereen al heel erg lang voor waar aanneemt. Sex sells is er zo eentje. Vorige week las ik een blog over dit eindeloos herhaalde mantra. Seks zou alleen maar afleiden en helemaal niet verkopen. Interessant! Hoe zit dat dan precies? Hebben we al die tijd dan toch maar met hagel zitten schieten? Al die miljarden die jaarlijks worden besteed aan reclames met een tintje erotiek zo hopla door het putje? Reden voor mij om daar eens in te duiken…

Mannen zijn gevoeliger voor seks in reclame-uitingen

Wetenschappelijk onderzoek zou hebben aangetoond dat bij mannen het brein blokkeert als ze erotisch getinte foto’s zien. Hierdoor zouden mannen sneller geneigd zijn om iets te kopen dat ze anders niet zouden kopen. Vrouwen zouden zich voornamelijk ergeren aan erotisch getinte foto’s en daardoor minder snel geneigd zijn om een product aan te schaffen. Logisch toch? Niet helemaal… Er is niet echt onderzoek gedaan naar de reactie van vrouwen op bijvoorbeeld David Beckham in boxershort. Of wat te denken van George Clooney – voor velen toch een sekssymbool – in de vele Nespresso reclames? Of is dat geen seks?

Laten we het dan voor het gemak even emotie noemen.

Emoties zijn aangeleerd

Onze emoties zijn geconditioneerd. Dat wil zeggen dat we ooit geleerd hebben wat we prettig vinden. We kennen allemaal wel van die momenten dat we iets ruiken dat prettige (of onprettige) herinneringen wakker maakt. Denk aan dat luchtje dat we nog van oma kennen of vers brood of koffie.  Pavlov dus! Een klein signaaltje kan een hele wereld aan emotie in ons ontwaken.

Soms kunnen we de emotie herleiden. We weten dan precies waar het vandaan komt, waaraan we herinnerd worden. Maar vaak weten we dat niet. We zijn gewoon ineens happy. Ons brein zoekt dan de directe omgeving af om een verklaring voor de emotie te vinden. En dat kan aardig misgaan. Bijvoorbeeld als ons hart als een razende tekeer gaat en we dan denken dat we verliefd zijn. Of als we ons ineens “helemaal thuis” voelen in een showroomkeuken. En zo is dat ook met seks.

Prettig afgeleid in de marketing

We zien iets dat een emotie uitlokt en geven er een verklaring voor die we linken met een product. Simpelweg omdat we er geen andere verklaring voor kunnen vinden. Het effect? Hebben! Zo’n fijne emotie wil je natuurlijk vasthouden. Maar hoe zit dat dan met die afleiding? Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen afgeleid worden tijdens een uiting, dat dit de overtuigingskracht nog versterkt.

En dat in deze tijden…. Als je het mij vraagt dan verkoopt emotie – en dus seks – steeds beter. We worden via social media 24/7 overspoeld met informatie. Er blijft nauwelijks nog tijd om écht aandacht aan iets te besteden. Ons concentratievermogen laat het afweten bij alle afleiding die er is. Dusss… zit je met een saai product? Gooi er een fijn emotioneel sausje overheen en voilà! Achterover leunen en binnenlopen! J

Wat denk jij?

Lees ook:

1. Je houdt jezelf voor de gek!

2. Waarom angst meestal niet werkt

3. Waarom het Why écht wel belangrijk is

 

Nicole Mommertz is communicatiespecialist Marcom, Klantcom & Social Media